دهمین تیم جمهوری اسلامی ایران در المپیاد جهانی نجوم و اختر فیزیک

دهمین تیم جمهوری اسلامی ایران در المپیاد جهانی نجوم و اختر فیزیک

این وبلاگ متعلق به دهمین تیم المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک می باشد
دهمین تیم جمهوری اسلامی ایران در المپیاد جهانی نجوم و اختر فیزیک

دهمین تیم جمهوری اسلامی ایران در المپیاد جهانی نجوم و اختر فیزیک

این وبلاگ متعلق به دهمین تیم المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک می باشد

رصد (2)

سلام

ایشالا که زندگی به کامتون باشه این روز ها!

فایل زیر در ادامه جزوه صورت فلکی های آسمان تابستان (پست قبلی) هست. سعی کردیم ستاره های هر صورت فلکی که اولویت بیشتری دارند رو مشخص کنیم تا اول وقتتون رو روی این ها بگذارید. به علاوه، توی فایل زیر اجرام مسیه مهم هر صورت فلکی رو هم نوشتیم و همچنین برخی از نکات مهم صورت فلکی ها رو اضافه کردیم که به اونا هم توجه کنید.

نکات مهم صورت فلکی های تابستان


و اما چند نکته:

·         در جزوه بالا صورت فلکی های روباهک، اسد کوچک و سیاهگوش آورده نشده است اما به عنوان صورت فلکی های تابستان مهم هستند.

·         چند تا از اجرام مسیه صورت فلکی های دب اکبر، عقرب و قوس را به دلیل اینکه برای دوره چهل کمتر اهمیت دارند، در جزوه نیاورده ایم.

·         در بخش کار با تلسکوپ، NGC های معروف و همچنین دوتایی ها هم می توانند مورد ازریابی قرار بگیرند.

·         هیچ تضمینی وجود ندارد که در بخش شناخت آسمان از صورت فلکی های به جز آسمان تابستان سوال نیاید! پس در اولویت دوم آن ها را هم یاد بگیرید. مثلا صورت فلکی های اسد ، سنبله، گیسو، جبار و ... مهم هستند.

·         قطب شمال کهکشانی در صورت فلکی گیسو قرار دارد!

·          starry night  نرم افزار مرجع برای آزمون رصد باشگاه هست.

 


این بخش هم برای بچه هایی که کمتر در جریان برنامه های رصد دوره چهل و آزمون رصد هستند:


اول از همه این که حدود 25 درصد نمره پایانی که بنا به اون مدال ها تعیین میشه بخش رصده! شامل دو بخش مسلح (کار با تلسکوپ) و غیر مسلح (شناخت آسمان، اسکچ و اندازه گیری قدر و زاویه) است. معمولا در دوره چهل نفر، باشگاه حدود 5 یا 6 شب رصد آموزشی برگزار میکنه و آزمون رصد هم معمولا 2 شبه هست؛ یک شب مسلح و شب دیگه غیرمسلح. سیلابس بخش غیر مسلح همین جزوه صورت فلکی های آسمان تابستان (پست قبلی) است به این صورت که شما باید تسلط کافی به اسامی صورت فلکی ها، اسامی و حروف بایر ستارگان آن، شکل و خطوط هر صورت فلکی، محل عبور استوای سماوی و دایره البروج و استوای کهکشانی و همچنین محل قطب های این 3 تا دایره عظیمه داشته باشید. زمان آزمون رصد محدوده پس طبیعیه کسی که مسلط تر باشه نمره بیشتری می گیره! در بخش تخمین قدر ستارگان 2 نوع سوال وجود داره؛ یکی این که چند تا ستاره در آسمان مشخص کنند و از شما بخوان که اونا رو به ترتیب روشنایی مرتب کنید. سوال دیگه اینه که قدر 2 یا چند ستاره رو به شما بدن و حالا قدر یه ستاره دیگه رو از شما بپرسند. در قسمت اندازه گیری زاویه، ابتدا شما دستتون رو روی آسمان کالیبره می کنید؛ یعنی به عنوان مثال اندازه یک وجبتون رو در آسمان بدست میارید و بعد از اون شما میتونید فاصله زاویه هر دو نقطه روی آسمان رو اندازه بگیرید. معمولا در این بخش با خطای 5 درصد زاویه درست، نمره کامل رو می گیرید. و اما بخش مسلح! کار با تلسکوپ شامل چند تا قسمته؛ اولیش و روتین ترینش جرم گیری هست. یعنی شما باید با استفاده از تلسکوپ و نقشه ای که دارید بتونید جرم سماوی مشخص شده رو در مرکز چشمی قرار بدید. برای اجرام سماوی معمولی، زمانی که شما فرصت دارید تا اون رو داخل چشمی بیارید حدود 2 تا 3 دقیقه است. بخش دیگه آوردن دوتایی ها و تخمین رنگ آنها و جدایی زاویه ای است. قدر سنجی و زاویه سنجی از پشت تلسکوپ (یا حتی با استفاده از فایندر) یکی دیگه از کارهاییه که میشه انجام داد. و آخرین قسمت بخش مسلح، کار با طوقه (خواندن میل و بعد از روی طوقه های اندازه گیری روی تلسکوپ) و همچنین قطبی کردن یک تلسکوپ است.


ان شاء الله که مفید باشه:))
یا علی؛

رصد

سلام دوستان!

نماز و روزه هاتون قبول:)  ایشالا که حال هممون عالی باشه و امتحانا رو خوب داده باشین. فایل زیر صورت فلکی هاییه که تو دوره سال پیش تدریس شد و ازشون امتحان گرفته شد. (با تشکر از کمیته رصد سال پیش و مخصوصا استاد امیرحسین موسوی که این فایل رو در اختیار ما گذاشتن:)) )

صورت فلکی های آسمان تابستان

و نکته ای که میخواستم بگم اینه که سعی کنید تو این فرصتی که تا اعلام نتایج مونده، هر شب به طور مداوم یه تایمی (مثلا 1 ساعت) رو برای رصد بزارین. چون خیلی از مباحث تئوری رصد رو میشه تو خونه انجام داد و نیازی به رصد رفتن نیست.


چون دلش آموخت شمع افروختن                    آفتاب او را نیارد سوختن

یا علی؛